
Eleverna inne på Holocaustmuseet.
Hågkomstresa till Oslo
I november reste SA24a, våra elever i årskurs 2 på samhällsprogrammet med samhällsinriktning, till Oslo för en studieresa. Resan genomfördes tillsammans med Hågkomstresor, Norges motsvarighet till Levande historia, som undervisar om Förintelsen i Norge, landets ockupation under andra världskriget och relationen till Sverige. De arbetar också med samtida frågor om högerextremism och lyfter bland annat attentatet den 22 juli 2011.
Med på resan var lärarna Catarina Månsson och Jeanette Vilhelmsson Vågh samt elevvärden Kjell Johansson.
Boende med en unik historia
Under vistelsen bodde eleverna på Voksenåsen, en plats med en särskild koppling till Sverige. Byggnaden är en nationalgåva från Norge till den svenska staten och lyder därför under svensk regi. Detta blev en intressant del av resan och gav ytterligare ett exempel på de historiska band som finns mellan våra länder.

En påminnelse om demokratins skörhet
Under resan återkom en formulering som eleverna fick med sig i samtalen:
”Sover man i en demokrati, kan man vakna i en diktatur.”
Citatet användes som en ingång till att förstå hur snabbt situationen förändrades i Norge när tyskarna ockuperade landet. För eleverna blev detta ett tydligt sätt att reflektera över demokratins sårbarhet och hur viktigt det är att värna den varje dag.
Möte med överlevande från Utøya
Ett av resans inslag var besöket på 22 juli-centret, där eleverna fick möta två personer som överlevde attacken på Utøya. En av dem, en kvinna som sköts fyra gånger, delade sin berättelse.
Att få ta del av vittnesmål som detta gav eleverna en djupare förståelse för konsekvenserna av hat och extremism.
Historia på plats
Resan innehöll också besök på platser som hjälpte eleverna att förstå Norges historia under andra världskriget:
- Roseslottet
- Grini
- Judiska museet
- Holocaustmuseet, tidigare Vidkun Quislings hus

SA24a på väg in i Roseslottet för att lära sig mer om Norge under andra världskriget.
Under resan såg eleverna även de så kallade snubbelstenarna – ett minnessystem där vanliga kullerstenar ersätts med små metallplattor med namn på personer som bott i husen i området och vad som hänt dem under kriget. De visar att judar bodde på denna adress och att de inte överlevde förintelsen.
En resa med tydlig koppling till undervisningen
För SA24a, en grupp samhällsvetare, var studieresan en viktig del av det ämnesövergripande arbete som klassen gör inom internationella relationer, historia och Norden under andra världskriget.
Eleverna arbetar bland annat med:
- hur de nordiska länderna påverkades av andra världskriget
- vilka internationella organisationer de senare har anslutit sig till
Genom resan fick eleverna möjlighet att se sambanden i verkligheten – och förstå hur historia, politik och samhällsutveckling vävs ihop på ett sätt som är svårt att fånga enbart i klassrummet.
Stipendium gjorde resan möjlig
Studieresan kunde genomföras tack vare att vår lärare Catarina Månsson sökt och beviljats stipendium från Olof Palmes minnesfond. Stödet gav eleverna chansen att få en erfarenhet som både breddar deras kunskap och stärker vår utbildningskvalitet.

Catarina Månsson tillsammans med klassen och skolans elevvärd Kjell Johansson. Tack vare hennes stipendieansökan till Olof Palmes minnesfond kunde resan genomföras.
Lärande som formar framtiden
På Holavedsgymnasiet strävar vi efter att erbjuda eleverna upplevelser som ger både kunskap och perspektiv. Studieresan till Oslo är ett tydligt exempel på detta. En satsning som ger eleverna verktyg att förstå sin omvärld, historiska skeenden och sin egen roll i det Europa de själva är en del av.
Det här är lärande som stannar kvar och formar framtidens samhällsmedborgare.


